نکات مهم در تهیه تور مجازی

نکات مهم در تهیه تور مجازی

www.mypano.ir/show/?id=531

کد مطلب : 531  

چرا نمای 360، بهترین گزینه شما برای سفارش تور مجازی است؟

تور مجازی و پانورامای نمای 360

mypano.ir  

نسخه ویژه چاپ

powered by : www.monazam.ir


 

 

امروزه، با رشد و توسعه فضای مجازی و برجسته شدن بیش از پیش اهمیت حضور در فضای مجازی، و به دلیل مزیت هایی که در فضای مجازی وجود دارد (به عنوان مثال، سهولت استفاده، در دسترس بودن، امکان ارائه خدمات 24 ساعته، امکان تعامل مشتریان و ...) دارا بودن وب سایت، به یکی از اولویت های صاحبان کسب و کار در تمام زمنیه های کاری تبدیل شده است. 

تور مجازی، یکی از جدید ترین ابزارهایی است که با ورود آن به فضای مجازی و قرار گرفتن آن در وب سایت ها، این امکان در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می گیرد که مشتریان و متقاضیان محصولات و خدمات آنان، در زمانی که به آن نیاز دارند، با کمترین هزینه، بدون نیاز به صرف وقت، بدون نیاز به حضور فیزیکی، به شیوه ای مدرن، و به سادگی، با زوایای مختلف فضای کاری و خدمات و امکانات فراهم شده آشنا شوند.

تور مجازی، برای اغلب کسب و کار ها می تواند مفید باشد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر به مطلب "تور مجازی چیست" مراجعه فرمایید. در این مطالب، بسته به حوزه فعالیت شما، نمونه هایی از بهترین تور های مجازی ایران، معرفی شده اند. در تنظیم مطالب و مقالات بخش "تور مجازی چیست"، تلاش کرده ایم به این پرسش ها با توجه به زمینه فعالیت شما، پاسخ دهیم : آیا شما هم نیاز به تور مجازی دارید؟ چه عواملی را باید برای اجرای تور مجازی مورد توجه قرار دهیم؟ یک تور مجازی خوب، دارای چه ویژگی هایی است؟ بهترین تور های مجازی کدامند؟  و ... 

 

یک تور مجازی خوب، علاوه بر امکانات و مزایایی که در مطالب و مقالات مربوط به هر حوزه در بخش "تور مجازی چیست" شرح داده شده است، باید دارای ویژگی های زیر نیز باشد :

1- تور مجازی، باید بتواند تمام امکانات و ویژگی های برجسته ی فیزیکی فضا و محیط کاری شما را داشته باشد. 

2-با توجه به محدودیت های مختلف در ایران مانند رایانه های قدیمی، سرعت کم اینترنت و ... تور مجازی حتماً باید علاوه بر دارا بودن کیفیت خوب در تصاویر، حجم کمی داشته باشد و سرعت بارگزاری و نمایش آن در سایت بالا باشد. 

3-تور مجازی باید دیده شود. برای دیده شدن تور مجازی شما، وب سایت شما باید بازدید کننده داشته باشد. اگر بازدید کننده نداشته باشید یا وب سایت شما هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتور های جستجو نمایش داده نشود، دارا بودن تور مجازی کارایی لازم را نخواهد داشت.

4-مجری تورمجازی و شرکت تولید کننده تور مجازی شما باید علاوه بر توانایی و تخصص در زمینه تولید تور مجازی، توانایی معرفی شما و تور مجازی شما را که توسط او تولید می شود، به شکل مناسب و در جایگاه مناسب در جستجو های مرتبط دارا باشد.

5-تور مجازی، نباید یک کادر مربع یا مستطیل در سایت شما باشد که از یک سو به دلیل حجم زیاد و تاخیر در آغاز نمایش تصاویر 360 درجه، و از سوی دیگر به دلیل عدم طراحی مناسب و عدم تناسب با سایت شما، بازدید کننده سایت را از ادامه بازدید منصرف کند و منجر به بستن سایت شما شود. تور مجازی باید به شکلی طراحی شود که علاوه بر سرعت مناسب اجرا و نمایش، از نظر گرافیگی نیز با وب سایت شما هماهنگی کامل داشته باشد .

6-در طراحی تور مجازی باید نکات فنی و تخصصی مربوط به طراحی سایت و SEO در کنار نکات مهم در زمینه بازاریابی و رویکرد تبلیغاتی آن، مورد توجه قرار گیرد. در طول مدت مشاهده تور مجازی توسط بینندگان سایت، باید طراحی به گونه ای باشد که با ایجاد امکان تعامل بییننده با محیط فیزیکی، امکان انتخاب و دستیابی ساده و سریع بخش های مختلف را فراهم آورد. در کنار آن، از این فرصت که با کلیک های بازدید کننده تور مجازی برای رفتن به نما های 360 درجه مختلف ایجاد می شود، باید استفاده مناسب کرد. در این بخش، نمایش عکس، فیلم های کوتاه، توضیحات متنی، نشانی شما، نقشه، لیست محصولات، لیست قیمت، معرفی خدمات شما و ....، وب سایت و تور مجازی شما را از یک ابزار جذاب، به یک ابزار کاربردی تبدیل می کند و باعث می شود وب سایت شما، نقش یک پایگاه اطلاع رسانی را برای معرفی شما ایفا نماید.

 

نکات دیگری نیز باید در طراحی و اجرای تور مجازی مورد توجه قرار بگیرند که برخی از آنها در صفحه معرفی نمای 360 معرفی شده اند. از نظر ما،تور مجازی فقط یک عکاسی پانوراما یا یک کار هنری یا تزئینی نیست. تور مجازی یک وسیله تبلیغاتی هم نیست. تور مجازی و کاربرد آن بسیار فراتر از ارائه تصویر جذاب و زیبا از محیط و فضای کاری شما است.

نمای 360، انتخاب صحیح شما در اجرای تور مجازی خواهد بود. زیرا علاوه بر دارا بودن امکانات فنی و تخصصی در زمینه های عکاسی و آتلیه حرفه ای تولید، دارای گروه تخصصی تحلیل فضای مجازی و وب نیز هست. در حال حاضر، "وب سایت تور مجازی نمای 360"، معتبر ترین وب سایت تور مجازی در ایران است. این برتری، از نظر تعداد نمای 360 درجه، از نظر تعداد تور مجازی انجام شده، از نظر کیفیت تورهای مجازی، از نظر گستردگی و تنوع مشتریان، از نظر سرعت نمایش،  و از همه مهمتر : دارا بودن رتبه بالا در جستجو های اینترنتی مررتبط با حوزه فعالیت شما و هدایت آنها به سایت شما، و دیده شدن شما توسط کسانی که به دنبال شما و خدمات شما هستند، هیچ یک از مجریان تور مجازی ایران امکان برابری با نمای 360 را ندارند. کافی است، برای دیدن تعداد صفحات تور مجازی نمای 360 که در گوگل، ثبت شده است در گوگل جستجو کنید :  

تعداد صفحات وب سایت نمای 360 که در جستجوهای مختلف در گوگل نمایش داده می شود

در تمام تورهای مجازی تولید شده توسط نمای 360، با در نظر داشتن تمام موارد و با بهره گیری از روش های تخصصی در فضای مجازی، تور های مجازی و پروژه های بازدید مجازی به شکلی اجرا می شوند که علاوه بر دارا بودن جذابیت های بصری، در جستجو های اینترنتی هم در بهترین جایگاه ها دیده شوند.

به عنوات مثال، فرض کنید که شما مسافرتی به کیش خواهید داشت و قرار است، در هتل ارم کیش اقامت کنید. حالا که تور مجازی را می شناسید، این نیاز در شما ایجاد می شود که قبل از انتخاب هتل، فضای فیزیکی آن را مشاهده کنید. بنابراین اولین جستجوی شما در اینترنت چه خواهد بود؟ بله. عبارت "تور مجازی هتل ارم". جالب اینجاست که بسیاری از نتایجی که به شما نمایش داده می شود و وب سایت های مختلفی که دیده می شوند، "هتل ارم جزیره کیش" را معرفی می کنند. هتل های دارای نام "ارم" یا مشابه آن در سایر شهرهای ایران مثل تهران و .... هم وجود دارد و برخی از آنها تور مجازی نیز دارند. اما با جستجوی عبارت فوق در گوگل، تقزببا تمامی سایت های معرفی شده، تور مجازی هتل ارم کیش که توسط نمای 360 اجرا شده است را معرفی می کنند. با کلیک بر روی هر یک از لینک ها، سایت های مختلف نمای 360 نمایش داده می شود که در آنها نشانی، شماره تماس، وب سایت اصلی هتل ارم کیش، مشاهده می شود و  مخاطبان شما، به سادگی به شما دسترسی خواهند داشت.

نمای 360، ارائه دهنده خدمات حرفه ای و اختصاصی در زمینه تور مجازی است که اطلاعات بیشتر درباره آن را می توانید در صفحه معرفی نمای 360 مشاهده فرمایید.

 

بررسی یک نمونه عملی :

همان طور که گففته شد، نکات متعددی باید در تولید تور مجازی مورد توجه قرار گیرد. مثلاً، از آنجا که غالباً تور مجازی بر روی وب سایت دیده می شود و با توجه به سرعت های مختلف و معمولاً کند اینترنت، ضروری است که در تولید تور مجازی نکات فنی خاصی رعایت شود. در بسیاری از تور های مجازی تولید شده مشاهده می شود که برای شروع نمایش مدت زمان زیادی باید صبر کرد تا عمل Loading انجام شود. متاسفانه بسیار دیده می شود که طراحی تور مجازی به شکلی باشد که عمل Loading مرحله به مرحله و فریم به فریم انجام شود، به اشتباه و به دلیل عدم دارا بودن اطلاعات و تخصص های لازم یا استفاده از نرم افزار های نامناسب، کل فضا های 360 در جه تور مجازی، در اولین اجرای آن Load می شود که زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و در بسیاری از موارد بازدید کننده از مشاهده تور مجازی منصرف می شود. از نظر فنی، دلیلی وجود ندارد که تمام تور مجازی به صورت یکجا Load شود زیرا ممکن است بازدید کننده اصلا نخواهد به بخش هایی از فضای موجود در تور مجازی مراجعه کند یا بخواهد فقط بخشی خاص از فضا یا محیط را مشاهده کند. بنابراین باید هر فضا به شکل مجزا بارگزاری شود. به این ترتیب سرعت شروع نمایش نمای 360 درجه و تور مجازی افزایش می یابد.

بسیاری از تولید کنندگان تور مجازی در ایران، به دلیل اینکه از دنیای عکاسی حرفه ای و صنعتی وارد فضای مجازی شده اند و با الزامات این فضا آشنایی کافی ندارند، نمی توانند به شکل مناسبی از پتانسیل های تور مجازی در جهت افزایش بهره وری و افزایش مشتری و بازدیدکننده استفاده کنند و نتیجه، همانطور که حتماً با آن برخورد داشته اید،  تور های مجازی کند، ناقص، با دسترسی های محدود، کیفیت های پایین و ... است. 

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت این است که تور مجازی باید به ارائه اطلاعات بیشتر به بازدید کننده جهت آشنایی بیشتر با ارائه دهندگان خدمات کمک کند و تولید یک تصویر گردان 360 درجه جذاب، تنها هدف اجرای تور مجازی نیست.

به عنوان یک نمونه، وب سایت تور مجازی نمایشگاه تهران را باز کنید : www.exhibition.mypano.ir

به این نکات در این تور مجازی دقت کنید و وجود آن ها را در دیگر نمونه های مشابه بررسی کنید : 

1-اطلاعات هر غرفه دار، اطلاعات تماس، زمینه فعالیت غرفه دار و ... قابل مشاهده و جستجو است. یعنی اگر در جستجوی شرکتی خاص یا زمینه فعالیت خاصی هستید سریعاً می توانید آن را جستجو کنید و به غرفه آن شرکت وارد شوید و یا با بررسی منوی متنی سمت راست، وارد غرفه شوید. 

2-با ورود به غرفه، به جای نمایش یک عکس 360 درجه چرخان، اطلاعات غرفه، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات مرتبط نمایش داده می شود. در زیر اطلاعات متنی، نما های 360 درجه موجود از آن شرکت کننده نمایش داده می شود که بازدید کننده به سادگی می تواند از زوایای مختلف محیط فیزیکی را مشاهده کند.

3-سرعت بارگزاری یا Load شدن تور های مجازی را بررسی کنید. صفحات این سایت و نما های 360 درجه آن، با وجود کیفیت بسیار بالا، حجم بیش از 1 مگابایت ندارند. یعنی حتی با یک اینترنت Dialup معمولی هم حداکثر طی 30 ثانیه صفحات Load و تور مجازی مشاهده می شود. این نکته بسیار مهم است که بدانیم هنوز در ایران کمتر از 50 درصد بینندگان از ADSL با سرعت 512 و بالاتر استفاده می کنند و طراح تور مجازی باید با شناسایی این محدودیت ها، تور مجازی را به شکلی طراحی کنند که درصد بیشتری از بازدید کنندگان امکان مشاهده آن را داشته باشند. هیچ بازدید کننده ای حاضر نیست 5 دقیقه صبر کند تا تور مجازی شما Load شود. حتی اگر به دلیل نیاز به کسب اطلاعات، مجبور باشدکه تور مجازی را ببیند، زمان طولانی Load شدن به جای اینکه باعث جذب مخاطب شود، به شکل معکوس عمل می کند و ذهنیت منفی از شما ایجاد می کند.

4-در داخل هر نمای 360 درجه ی تور مجازی، بر روی راهرو ها می توانید کلیک کنید تا به نقطه مورد نظر منتقل شوید. اما اگر ندانید که باید کلیک کنید، کافی است نقشه پایین را ببینید. هم نقطه فیزیکی قرار گیری را مشاهده می کنید و هم می توانید نقاط مجاور را تشخیص دهید و به سادگی به نقاط مجاور بروید.

5- از آن مهمتر، با استفاده از این نقشه، حتی می توانید به سرعت به نقطه ای دیگر (غیر مجاور) منتقل شوید.

6-این تور مجازی به دو صورت Wide (بدون سقف) و 360 درجه (دارای سقف) اجرا شده است. در تصاویر Wide که در نقشه در سمت راست قرار دارند، امکان زوم و بزرگ نمایی بسیار زیاد وجود دارد و می توانید تمام جزئیات را مورد توجه قرار دهید. در نما های 360 درجه می توانید سقف و کف را هم مشاهده نمایید اما امکان زوم زیادی وجود ندارد.

7-بدون توجه به حجم کم تور های مجازی نمای 360 درجه، اگر به کیفیت نما های 360 درجه این سایت توجه کنید، کیفیت تصویر، کیفیت چرخش، امکان بزرگ نمایی، رنگهای درخشان تصاویر و حرفه ای بودن آنها کاملاً به چشم می آید. این موضوع، به دلیل استفاده از جدید ترین و پیشرفته ترین تجهیزات عکاسی سه بعدی و همچنین استفاده از توان فنی، هنری و علمی بهترین عکاسان 360 درجه میسر می شود.

8-یک نکته بسیار مهم در بررسی کیفیت یک تور مجازی عدم وجود نقاط شکست است. در صورتی که عکاسی به شکل صحیح انجام نشود و یا از تجهیزات مناسب استفاده نشود، خطوط در برخی نقاط به شکل غیر طبیعی قطع و از جایی دیگر شروع می شوند. یک تور مجازی خوب نباید دارای خطوط شکست باشد. در تمام تور های مجازی تولید شده توسط نمای 360، این موضوع به دقت رعایت می شود. 

9-عکاسی در محیط های شلوغ، کم نور، پر رفت و آمد مانند نمایشگاه ها، گالری ها و ... نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه و متخصصان متبحر دارد. شاید نمونه هایی از تور های مجازی در چنین مکان هایی را دیده باشید که مثلاً بدن یک فرد در عکس دو نیمه شده است یا مثلاً نیمی از بدن وجود دارد و نیمه دیگر وجود ندارد و مانند آن که اصطلاحاً به آن Gost گفته می شود. وجود Gost در تور مجازی نشان دهنده عدم تخصص عکاس یا عدم دارا بودن تجهیزات مناسب و پیشرفته است. همانطور که می توانید مشاهده نمایید، در این تور مجازی و سایر تور های مجازی تولید شده توس نمای 360 موارد Gost وجود ندارد.

10-در هر صفحه از تور مجازی و در هر نمای 360 درجه، در پایین صفحه اطلاعات مرتبط با آن نما مشاهده می شود. به عنوان مثال، کارت ویزیت غرفه هایی که در آن نما قابل مشاهده هستند دیده می شوند. به این ترتیب، برخی از بازدیدکنندگان که مثلاً طراحی و دکوراسیون غرفه ای خاص توجهشان را جلب کرده باشد، لازم نیست جستجو کنند یا به جای دیگری بروند. همان جا با کلیک بر روی کارت ویزیت غرفه وارد صفحه اختصاصی آن غرفه می شوند. حالا علاوه بر اینکه اطلاعات مروبط به غرفه دار را مشاهده می کنند، می توانند سایر نما های 360 درجه آن غرفه خاص را نیز مشاهده نمایند. همچنین، تصاویر 2 بعدی و ساده ی غرفه نیز قابل مشاهده است. یعنی تور مجازی نه بعنوان یک المان تصویر جذاب، بلکه به انوان ابزاری برای دسترسی یا در اختیار قرار دادن اطلاعات بیشتر استفاده شده است. 

 

و ... 

نمونه های متعددی را می توان مطرح کرد. به عنوان مثال، در طراحی تور مجازی مدارس علامه طباطبایی، سعی شد سایتی طراحی شود که علاوه بر راحتی دسترسی به بخش های مختلف، عدم وجود فضا های تکراری در آن ملموس نباشد. مثلاً همه کلاس ها در تور مجازی وجود ندارند اما شما متوجه این موضوع نمی شوید. کلاس های نمونه را مشاهده می کنید. راهروها، کتابخانه، آزمایشگاه و ... در صورتی که در برخی تور های مجازی مدارس دیگر، بازدید کننده علاوه بر وجود اشکالات فنی در تور مجازی نمی تواند به سادگی مثلاً فقط سالن آمفی تاتر را ببیند. یا اگر بخواهد کتابخانه را مشاهده کند باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن آن کند. 

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر، این صفحات را نیز مشاهده فرمایید : 

معرفی نمای 360 و خدمات ویژه تولید تور مجازی